Festivalul fumului

duminică, 22 mai 2011
Şi au fost “Baladele Dunării”, ediţia a XV-a. A cincea la care am asistat. Noi. În prima seară, cea de concurs, nu am reuşit să ajung din cauza jobului, dar am sperat să-mi fie ăsta motiv ca să aplaud mai vârtos în cea de-a doua. Mi-au spus unele persoane că au fost concurenţi foarte puţini şi „răguşiţi” dar am sperat - din dragoste pentru folk - să-şi fi pierdut cei dintâi urechea muzicală. În zadar! Concurenţii chiar au fost mai puţini şi mai prost pregătiţi ca niciodată. Şi ceea ce mă intrigă în toată povestea asta este că juriul a acordat şi anul acesta, la fel ca şi anul trecut, un premiu nemeritat Galaţiului în numele căruia participă tot felul de băieţaşi care zăngănesc la chitară. 
Locaţia festivalului a fost foarte nimerită. Grădina Muzeului de Artă este frumoasă şi plină de verdeaţă în perioada asta. Scaunele au ajuns cam pentru toată lumea, toaletele ecologice au fost - trebuie s-o spun! - peste limita oricăror aşteptări de curate şi parfumate. Daaarrrrr scena au amplasat-o departe de ochii publicului şi mult prea jos! Abia dacă i-am zărit printre pletele şi umerii celor din faţa mea pe oamenii care au avut ceva de spus sau de cântat la microfon. Ca să nu mai spun că libertatea spaţiului a însemnat pentru cei mai mulţi şi libertate de mişcare, de foială adică. Şi că cel mai apropiat coş de gunoi l-am găsit abia dincolo de gardul muzeului, în stradă.
Candidat fără concurenţă la secţiunea Bâlbe, prezentatorul Hippy a reuşit să-i boteze pe Dinu „Gândul” şi pe „Emanueala” Turcu, nu înainte să ne ureze ceva din inimile lui, că cică ar avea două. Când a pronunţat pentru a nu-ştiu-câta-oară cuvântul PRACTIC care, practic, i-a fost un tic verbal imposibil de trecut cu vederea, practic am izbucnit cu toţii în râs.
Şi poate că ar fi cazul să încep să scriu despre cât de minunat este Nicu Alifantis dacă nu m-ar reţine un detaliu care ne-a condimentat seara la modul gri-sufocant. La Festivalul „Baladele Dunării”, organizat anul acesta în aer liber, jumătate din public a înţeles că trebuie să vină cu rezerve de ţigări, că e liber la fumat! Idioţii din jur - şi n-o să-mi scuz apelativul nici măcar faţă de cunoscuţi - au ars ţigară după ţigară, fără să ţină cont de ceilalţi oameni care veniseră acolo pentru muzică, nu ca să le inhaleze fumurile.
La final, că finalul este motivul pentru care am îndurat toate cele povestite mai sus, am avut parte de un recital Nicu Alifantis & ZAN atât de frumos precum mi-aş fi dorit să fie întreaga seară. Recital care, desigur, a fost întrerupt înainte de vreme de o ploaie obraznică. Înainte însă ca norii să-şi facă de cap am avut parte de o surpriză demnă de toată admiraţia: organizatorii au lansat o sumedenie de lampioane zburătoare care au plutit către înaltul cerului până când le-am putut confunda cu primele stele ale nopţii.
Până la anul încerc să-mi păstrez credinţa în folk şi dreptul de a respira.

5 comentarii:

  1. după ce am citit aici, nu regret că nu am prins festivalul....eu credeam că se va ține tot în casa de cultură, nu în aer liber.

    E frumos la aer dar, așa cum ai menționat tu foarte bine: nu se vede bine și e fum...și gălăgie.

    RăspundețiȘtergere
  2. Mai , avand in vedere ca e primul Festival la care am asistat , a fost destul de bine . Si bine am facut . Fata de haosul de la Voltaj , din cate am vazut mai tarziu , a fost rai . Cate CD-uri ai colectionat..si cum o chema pe solista ..cea cu "ata cu miros de dulce" si "cartea de pe Marte" (ma gandesc ca daca a mai participat, poate i-ai retinut numele) ? In rest subscriu la partea cu fumatu' . Azi e ziua trei ..si inca simt langa mine o boare de tigara . Ce alte nume de Interpreti Folk poti sa-mi recomanzi ( exceptand Seicaru , Hrusca , Nicu Alifantis ) ?

    RăspundețiȘtergere
  3. Radule, îmi pare rău de Alina. (http://www.youtube.com/watch?v=yw8O-SsIulg) I-au dat premiul III anul ăsta, ca să-i dea II un gălăţean care a cântat jalnic.
    Şi-mi pare rău că gălăţenii nu au avut urechi pentru recitalul Proiectului Tivodar (http://www.trilulilu.ro/stefantivodar/c2c8be4db8ed27)

    RăspundețiȘtergere
  4. Inimosule (că tot nu ştiu cum te numeşti) după cum am spus nu am reuşit să ajung în prima seară, la concurs. Deci i-am auzit doar pe cei care au cântat sâmbătă.
    Ţi-i recomand cu mare drag pe cei care au format împreună Pasărea Colibri - preferaţii mei! - iar separat Mircea Baniciu, Mircea Vintilă şi Marius Baţu. Socaciu mai are şi el câteva piese frumoase, la fel şi Maria Gheorghiu şi Tatiana Stepa. Dar dacă ai cont pe Trilulilu vei găsi acolo toate volumele Cenaclului Flacăra şi vei face cunoştinţă cu toţi folkiştii adevăraţi. Dintre cei tineri ţi-o recomand pe Iulia Guşatu, gălăţeancă de-a noastră.

    RăspundețiȘtergere
  5. Hehe , stiu si eu..sa-ti spun..sa nu-ti spun..cu porecla care mi-ai dat-o , ma simt rasfatat :)) . Marinel e numele . Am bifat recomandarea si o sa incep cu Pasarea Colibri .

    RăspundețiȘtergere